Svar: Hvor ofte skal vi give flaske for at vedligeholde vanen?
29. april 2016
Alder:
8 mdr.
Kære Marie
Tak for dit brev og gode spørgsmål:)
Det er faktisk svært at sige noget helt præcist omkring, for også her er børn forskellige, og det spiller også ind, hvad alder barnet har.
Jo yngre barnet er, jo vigtigere vil det være at tilbyde flasken, som en fast rutine, hvis man vil sikre sig, at barnet vil blive ved med at acceptere flasken. Det vil sige, at man ofte vil være nødt til at give flaske en gang i døgnet. Jo ældre barnet er, jo længere tid kan der ofte gå imellem, hvis barnet er vant til flaske og normalt tager imod den uden problemer.
Jeg vil skønne, at med den alder jeres dreng har, så vil det være fint, at I bibeholder flaske en gang om ugen, for at han ikke glemmer hvordan. Det har fungeret indtil videre, og det lyder umiddelbart fint. Men i takt med at han bliver ældre, så kan der sandsynligvis godt gå lidt længere tid imellem. Viser det sig, at han i 10 måneders alderen pludselig har "glemt" det, så kan han jo også få sin mælk af en kop på det tidspunkt, og så sker der ikke noget ved det :) Han vil jo stadig til den tid så blive ammet, når mor er hjemme og kommer ikke til at mangle mælk.
Håber I kan bruge dette lidt videre, rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske